IKEA

IKEA har äntligen öppnat i Doha! Ryktet om ett IKEA har funnits i åratal här. Sedan började man faktiskt bygga. Ett tag påstod man att IKEA skulle öppna förra året på nationaldagen, sedan i januari och sen i februari.

Men idag var det dax. Varuhuset slår upp sina dörrar klockan 10 eller 11 eller 12 - beroende på vilken annons eller radioreklam man tar del av. Jag och Anna var på plats strax efter 10. Redan på parkeringen börjar man ana att viss o-organisation råder. Jag blir hänvisad runt runt tills jag tillslut blir hänvisad ut ur området igen.

Jag parkerar istället på Qatarskt manér direkt i en jordhög i anslutning till stora vägen och går resolut över ett stycken öken fram till det hägrande blå-gula IKEA.

Väl framme blir vi hänvisade in i p-huset. Tydligen ska ett antal Sheiker gå igenom varuhuset först och inviga. Vi måste vänta utanför (i p-huset) tills de är klara. Oklart när dock. Folk är irriterade. Vi bjuds på muffins, mackor och dryck. Tillsammans med andra villrådiga försöker vi få en tidsangivelse. Någon säger: 'Being a Swedish company I had expected it to be more organised'. Jag är benägen att hålla med.

Sedan hör vi att vi kanske ska få komma in vid 13-tiden. Då drar vi.

Stor förväntan byts mot besvikelse....only in Qatar...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0